Artykuły i komentarze

Ustawa o dostępności usług - w mocy już 28 czerwca 2025

Już za 4 miesiące, bo od 28 czerwca 2025 roku w Polsce będzie obowiązywać ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ustawa ta implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Co istotne z perspektywy otoczenia finansowego ustawa ta będzie dotyczyć także podmiotów tego rynku, a dokładnie rzecz biorąc instytucje świadczące usługi płatnicze, w tym głównie banki komercyjne. Usługi banków w tym zakresie mają być przede wszystkim dostępne i funkcjonalne.

Jakie jeszcze produkty oraz wchodzą w zakres tej ustawy? Są to:

☑️ sprzęt komputerowy i systemy operacyjne,

☑️ terminale płatnicze oraz terminale samoobsługowe,

☑️ urządzenia umożliwiające korzystanie z usług telekomunikacyjnych,

☑️ czytniki e-booków

☑️ oraz usługi oferowane i świadczone na rzecz konsumentów:

☑️ telekomunikacja,

☑️ audiowizualne usługi medialne,

☑️ transport pasażerski (autobusowy, wodny, lotniczy, kolejowy)

☑️ bankowość detaliczna,

☑️ e-commerce oraz

☑️ rozpowszechnianie e-booków.

.

Ustawa w zakresie usług płatniczych dotyczy w pierwszej kolejności największe podmioty, to jest banki. Przyjrzyjmy się bliżej temu jakie usługi płatnicze wzięte są pod uwagę w tej ustawie.

Ustawa o dostępności mówi o:

☑️ przyjmowaniu wpłat gotówki i dokonywaniu wypłat gotówki,

☑️ wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych,

☑️ wydawaniu instrumentów płatniczych (m.in. kart płatniczych),

☑️ świadczeniu usługi przekazu pieniężnego,

☑️ świadczeniu usługi inicjowania transakcji płatniczej oraz

☑️ świadczeniu usługi dostępu do informacji o rachunku.

.

W związku z Ustawą o dostępności rodzi się wiele pytań, w tym takie jak:

1. Kto i kiedy musi zapewnić dostępność produktów i usług

2. Jakie produkty i usługi muszą być dostępne

3. Jak zapewnić dostępność produktu i usług

4. Kto będzie sprawdzał, czy produkty lub usługi są dostępne

5. Na czym polega kontrola dostępności i co dzieje się jeśli produkt lub usługa nie są dostępne

Bardzo dobre opracowanie w tym zakresie przygotowano na rządowej stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/005142#1 w artykule „Kto ma obowiązek zapewniać dostępność produktów i usług - Europejski akt o dostępności”.

.

Jakie korzyści przyniesie ta ustawa?

Dostępność w biznesie jest kluczowym elementem, który wpływa na szeroki zasięg produktów i usług oraz na pozytywną reputację firmy. Uwzględnienie potrzeb osób z ograniczeniami i niepełnosprawnościami może przynieść wiele korzyści, zarówno w postaci zwiększenia zysków, jak i zmniejszenia liczby reklamacji. Ponadto, poprawiona komunikacja i dostępność mogą prowadzić do bardziej efektywnej pracy, co również przekłada się na oszczędności. Warto podkreślić, że dostosowanie do tych wyzwań nie jest już tylko opcją, ale staje się koniecznością dla firm, które chcą być konkurencyjne na rynku. W miarę jak społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome tych kwestii, firmy, które zainwestują w dostępność, mogą zyskać znaczne przewagi rywalizacyjne.

Pełną treść ustawy można znaleźć na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych (strona należąca do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej): https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240000731